Wat zijn prikkels?
Wat je ziet, hoort, voelt, ruikt en oppikt. Wat je moet, verwachtingen, gedachten, meningen van anderen, wat erom je heen gebeurt, waar je bang van wordt, je zorgen overmaakt, wat niet te begrijpen lijkt: met andere woorden teveel om op te noemen.

Overprikkeld worden: hoe dan?
Ik vind dat er steeds meer prikkels bijkomen, zoals je moet bereikbaar zijn op social media, de snelle flitsende games (hoewel ik vroeger van Pac-man altijd super overprikkeld raakte, omdat het juist zo traag was), de druk en verwachtingen van je studie, … je moet het leuk hebben en zijn.
Wat me dan vooral opvalt is dat de burn-outs onder jullie, jongeren toenemen. Emmers lopen over. Iets waar ik nog nooit van gehoord had toen ik studeerde, hoor je nu steeds vaker: teveel, te moe, te…

Overprikkeld worden is dat te voorkomen?
Ik dacht laat ik eens een paar onorthodoxe tips geven hoe je als sensitief jongmens je studie door komt qua prikkel handling:

  1. Rangschikken
    Zorg dat je een ruimte, een kamer, hebt waar je je in terug kan trekken. Mijn kamer was paars met paarse plankjes vol met prullaria boven mijn bed en een bureau om huiswerk aan te maken. Als ik een vol hoofd had, haalde ik alle prullaria van de plankjes af, maakte de boel weer stof vrij en ging lekker prullen rangschikken.
  2. Verwachtingen
    …. verwacht niet dat jij in de schoenen past of ondanks jouw hoge intelligentie hetzelfde gaat doen als je ouders. Studeren is niet meer hetzelfde. Het gaat allemaal om hele andere dingen, om skills en samenwerken en combineren. Ik denk serieus dat de universiteit niet meer het hoogst haalbare is, wel in naam, maar het geluk, het geld en de leuke banen zitten meestal in een combinatie van durf, ambacht en inzicht. Tip 2 is dus: zoek uit wat je wilt en wat je kan, dan kan jouw verwachting uitkomen.
  3. Kwaliteiten
    Ontdek je kwaliteiten. Wat is er nou leuker dan doen waar je goed in bent? Prikkels op school en op je werk worden behapbaarder als je een doel hebt. Kwaliteiten geven zicht op dat doel.

Dit is maar een simpel blog over een ingewikkeld onderwerp, dat geef ik toe. Wel spreek ik uit ervaring: ik ben zelf hoog sensitief, en heb dus ook last van prikkels. Herken je je in iets wat ik heb genoemd.  Wil je het met me delen?
 

Mijn hond Ginger zet mijn prikkels even uit!
Vanaf 2009 ben ik geschoold coach in hersens, hart en nieren. Ik filosofeer veel met jongeren en leer je zelfredzaam te worden met een dosis humor. Ik ben opgegroeid met jongeren, die door mijn ouders opgevangen werden. Het vertrouwen, de veiligheid en de verbinding waarin ik geloof, zie ik als basis voor elke uitdaging en deel ik met de jonge mensen, die ik coach.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *